دسته‌بندی نشده

بهترین درمان خانگی درد عصبی دست راست 1

درد عصبی دست راست را اغلب کسانی که دچار استرس می‌شوند، تجربه کرده‌اند. شاید بپرسید علت درد دست راست از ارنج تا مچ چیست؟ حتما شنیده‌اید که می‌گویند اعصاب در دستان شما نقش‌های مهمی ایفا می‌کند. زیرا علاوه بر تنظیم حرکت عضلات، بخشی از شبکه‌ای است که درد، فشار، دما و احساسات لامسه را به مغز منتقل می‌کند. خوب با این حساب اگر اعصاب دچار مشکل شود، احساس بی‌حسی، گزگز و درد در ناحیه دست احساس می‌شود. در ادامه با کرفس همراه باشید تا بیشتر به ویژگی دردهای عصبی و راه درمان خانگی درد آرنج و دست بپردازیم.

چرا درد عصبی دست راست اتفاق می‌افتد؟

درد عصبی

آناتومی دست پیچیدگی خاصی دارد. به طوری که از رباط، ماهیچه و استخوان تشکیل شده و سه عصب اصلی (اعصاب رادیال، اولنار و میانی) را هم در خود جا داده است. همین پیچیدگی ساختار است که باعث بروز دردهای عجیب و غریب عصبی نیز می‌شود.

مهم‌ترین علت درد دست راست از ارنج تا مچ از عواملی مثل آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد، آسیب‌های ناشی از مشکلات عضلانی یا اسکلتی و یا آسیب در نتیجه سایر شرایط پزشکی رخ می‌دهد. برای مثال دیابت یکی از عواملی است که درد شانه و دست را تشدید می‌کند. استرس و فشار زیاد روی اعصاب هم یکی دیگر از دلایل درد عصبی دست راست است.

حتما بخوانید: عصب سیاتیک چیست و علل درد و علائم آن کدامند؟

علت درد دست راست از ارنج تا مچ

اگر قرار باشد به شکل اختصاصی دلایل درد در ناحیه دست را بررسی کنیم، موارد زیر را می‌توان نام برد:
علت درد بازوی دست راست

چرا درد عصبی دست راست اتفاق می‌افتد؟

فشار زیاد روی اعصاب

درد عصبی

وقتی روی اعصاب دست فشار زیادی وارد شود، می‌تواند بی‌حسی، گزگز و درد را به دنبال داشته باشد. عواملی مثل ضربه، آسیب یا آرتریت باعث خفگی عصب می‌شود. البته این مورد با سندرم تونل کارپ هم ارتباط دارد که بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال دیده می‌شود.
سندرم تونل کارپال

یکی از شایع‌ترین اختلالات عصبی مرتبط با فشار، سندرم تونل کارپال یک بیماری پیشرونده است. این سندروم حدود ۵ درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سوزن سوزن شدن و بی حسی در دست از نشانه‌های ابتلا به سندروم تونل کارپال است. این بیماری اغلب در دوران بارداری و یا به دلیل کار زیادی با مچ دست (تایپ کردن و یا خیاطی) اتفاق می‌افتد.

حتما بخوانید: بدن درد ورزشی و روش‌های کاهش آن

نوروپاتی محیطی

درد عصبی

یکی دیگر از علت‌های درد عصبی دست راست یا چپ ابتلا به بیماری نوروپاتی است. نوروپاتی محیطی به اعصاب آسیب دیده خارج از مغز و نخاع اشاره دارد. این بیماری علاوه بر درد می تواند منجر به ضعف عضلانی، بی‌حسی و از دست دادن هماهنگی دست‌ها نیز شود. علل نوروپاتی محیطی بیشتر بخاطر آسیب، شرایط خودایمنی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید و عفونت است.
آرتروز مفاصل

یکی از شایع‌ترین علت درد بازوی دست راست ابتلا به آرتروز است. این بیماری باعث شکسته شدن تدریجی غضروف اطراف مفاصل می‌شود. پیری و فرسودگی مهم‌ترین علت ابتلا به این بیماری و در نتیجه درد عصبی دست است.
بررسی مشخصات و ویژگی دردهای عصبی

نوروپاتی محیطی

روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی که زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به مفاصل حمله کند. روماتیسم مفصلی یک علت درد عصبی دست است که اگر به موقع درمان نشود باعث ابتلا به نوروپاتی محیطی و سندرم تونل کارپال می‌شود.
دیابت

از جمله اثرات متعدد دیابت نوع ۲، بروز درد عصبی دست راست و چپ است. آسیب عصبی در نتیجه افزایش سطح قند خون برای مدت طولانی رخ می‌دهد. علائم این بیماری هم شامل درد، سوزن سوزن شدن و بی‌حسی در دست است.

حتما بخوانید: علائم دیابت نوع ۲ چیست ؟

سایر علت بروز درد عصبی دست

عوامل دیگری که در بروز دردهای عصبی دستان تاثیر دارد، شامل بیماری دی کوروین، بیماری دوپویترن، سندرم تونل کوبیتال و کیست های گانگلیونی است.
درمان درد گردن و دست راست

برای درمان خانگی این بیماری روش‌هایی وجود دارد که عبارتند از:

حتما بخوانید: میگرن و علائم این بیماری، سردرد شدید دارید؟

آتل زدن دست راست

یک روش ساده برای درمان درد عصبی دست راست استفاده از آتل مخصوص برای دست است. البته این روش باید به مدت چند هفته انجام شود تا علائم بهبودی را مشاهده کنید.
استراحت کامل دست

یکی دیگر از راه‌های درمان خانگی درد عصبی دست استراحت کردن است. کار نکردن با همین دست هم می‌تواند در درمان کمک کننده باشد.
درمان درد گردن و دست راست

درد عصبی

روماتیسم مفصلی

گرما و سرما متناوب

گرم کردن و سرد کردن متناب دست راست باعث افزایش جریان خون می‌شود و به درمان التهاب کمک زیادی می‌کند. البته در این مورد گرما به شل کردن عضلات سفت شده کمک می‌کند. همچنین اگر در حرکت دادن دست راست دچار مشکل هستید، با سرد کردن آن مشکل تا حدودی بهبود می‌یابد.
انجام ورزش‌های مداوم

یکی دیگر از راه‌های درمان گرفتگی رگ دست راست و آرنج، انجام ورزش به طور مداوم است. دست راست خود را به صورت دورانی (گویی که در حال هم زدن یک دیگ بزرگ هستید) حرکت دهید. در این رابطه فیزیوتراپی هم می‌تواند به تسریع روند درمان هم کمک زیادی کند.

منبع: verywellhealth

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *